Rychlobruslařka Martina Sáblíková se ve Vancouveru stala jednou z největších hvězd české sportovní historie a její úspěch se bude v příštích měsících přepočítávat na peníze. Zatím je jisté, že od olympijského výboru dostane za dvě zlaté a jednu bronzovou medaili celkem 3,4 milionu korun, víc než většina jiných olympijských vítězů ve Vancouveru. Jak se výrazný úspěch promítne do její hodnoty na reklamním trhu, to je zatím těžké předpovídat.

Pravidla odměňování českých olympioniků jsou dávno dopředu známá a Sáblíková ví, že za každé zlato získá půldruhého milionu a za bronz 400 tisíc korun. Další více než milion korun si rozdělí její realizační tým. Už teď je jisté, že žádný český sportovec na olympijských hrách tak vysokou prémii nezískal. V době, kdy vozili zlaté medaile Emil Zátopek nebo Věra Čáslavská, byly odměny víceméně symbolické a teprve v Atlantě v roce 1996 dostal český olympijský vítěz milion korun. A až před Vancouverem byla odměna zvýšena o padesát procent.

V odměňování medailistů se tak Česko dostalo výš než většina sportovních velmocí. Například Američané mají za zlato 25 tisíc dolarů, tedy asi jen třetinu české prémie, kanadští vítězové jsou ještě o pět tisíc skromnější. A Němci, kteří vedou pořadí zemí, dostávají za zlato 15 tisíc eur, což je asi 390 tisíc korun. Naopak výrazně štědřejší jsou v odměňování Rusové. Vítěz získá 100 tisíc dolarů a luxusní auto. Pokud by někdo získal dvě zlaté, dostane rovný milion dolarů, tedy 19 milionů korun.

Prémie ze zlato ale může být jen zlomkem skutečných příjmů olympijského vítěze. Marketingová hodnota však závisí na mnoha faktorech, z nichž nejvýznamnějšími jsou popularita sportu, síla ekonomiky a velikost trhu.

V tom může Sáblíková jen závidět americké sjezdařce Lindsey Vonnové. Ta za loňský rok vydělala na reklamách tři miliony dolarů a experti se už nechali slyšet, že zlato ze sjezdu ve Vancouveru její příjmy přinejmenším zdvojnásobí. Ještě mnohem lépe je na tom snowboardingový král Shaun White, který podle CNN může letos na reklamách vydělat až 18 milionů dolarů.

Agentura Sport Invest, která zastupuje Sáblíkovou, je v prognózách výrazně skromnější. "Její marketingová hodnota se může po olympiádě zvednout až o 50 procent," řekl ČTK pracovník Sport Investu Tomáš Hůlovec. Odhady hovoří o patnácti milionech korun ročně.

Získávat peníze pro ni prý ani po mimořádném úspěchu nebude snadné. Rodačka ze Žďáru nad Sázavou totiž vyhrává ve sportu, který není v Česku příliš rozšířený. Navíc úspěch přišel v době doznívající ekonomické krize, kvůli níž firmy šetří a rozpočty na propagaci významně omezují.

Agentura už před hrami naznačila, že by Sáblíková mohla být součástí nějaké globální kampaně. Její medailová žeň vzbudila pozornost i v zahraničí a z reklamního hlediska může být přitažlivý také neobvyklý příběh "královny z rybníku".

"Její příběh děvčete, které trénovalo na zamrzlém rybníce a pak vyhrálo olympiádu, se bude dobře prodávat," uvedl manažer marketingové firmy ze sportovní branže. Na globální reklamní kontrakt ale vzhledem k okrajovosti disciplíny podle něj spíše nedosáhne. "Její známost bohužel nepřesahuje Česko a několik bruslařských velmocí, jako je Nizozemsko, Německo nebo Kanada," dodal expert.

Podle tisku se společnost Sport Invest, která Sáblíkovou zastupuje, chystá oslovit sponzory z energetiky, například společnost ČEZ, která je i partnerem Českého olympijského výboru.