Martina Sáblíková může významně zpeněžit olympijský úspěch, ale i když je v rychlobruslení nejlepší na světě, přiveze si z Vancouveru minimálně zlatou a bronzovou medaili a k tomu má velkou šanci vyhrát i závod na 5000 metrů, miliony na účtu pro ni nebudou v příštích letech samozřejmostí. V porovnání s reklamními příjmy například slavných fotbalistů nebo hokejistů bude česká ledová královna pořád úplně jinde.

Sáblíková si podmanila rychlobruslařský svět. Navíc za ní stojí příběh "holky z rybníka", jež pílí a tréninkovým drilem dokázala takřka nemožné, neboť doma stále nemá adekvátní podmínky k tréninku. Její marketingová hodnota se může po olympiádě zvednout o 25-50 procent a Sáblíková by si mohla přijít na reklamních smlouvách podle expertů zhruba na částku převyšující 10 milionů korun ročně.

Získat pro ni takové peníze ale nebude v současných podmínkách českého trhu vůbec snadné i kvůli ekonomické krizi. "Vypadá to, že na úspěšného sportovce s takovým příběhem bude jednoduché sehnat miliony, ale rychlobruslení není tak velký sport a pohybujeme se hlavně na malém českém rybníku," řekl ČTK Tomáš Hůlovec z agentury Sport Invest, která Sáblíkovou zastupuje a bude zastupovat i po olympiádě.

Sáblíková má sedm reklamních ploch, které jsou nyní obsazené. Některé smlouvy sice skončí s olympijským cyklem, ale firmy nejspíš nyní budou chtít uplatnit opci. "Jsou firmy, co jsou s ní od začátku a investovaly nemalé peníze. Nemůžeme jim jen tak říct, že teď Martina stojí o polovinu víc. Bude záležet na mnoha jednáních a detailech smluv," řekl Hůlovec. "Kdyby měl zájem někdo jiný, museli bychom například dosavadní partnery vyplatit ze stávajících smluv. A záleží také na pevných částkách a bonusech," uvedl.

Doba na českém marketingovém trhu v porovnání s rokem 2002, kdy vyhrál akrobat Aleš Valenta a svůj úspěch výjimečně zpeněžil, je nyní jiná. "Rozpočty firem na marketing v roce 2010 budou ještě nižší než v minulém roce," řekl Hůlovec. Důvodem je stále doznívající ekonomická krize. "Je spousta věcí, které hrají v náš neprospěch," upozornil. I proto Sport Invest s firmami jedná nejen nyní, ale průběžně celý rok. I proto, že úspěch Sáblíkové se čekal, třebaže bronz z patnáctistovky je nad rámec.

Přestože je Sáblíková absolutní celebritou, v hierarchii marketingových sportovních produktů nebude na vrcholu. Reklamním částkám na například fotbalovém trhu se ani nepřiblíží. "To je jasné," dodal Hůlovec.